“De kernwaarden van Volvo Trucks zijn kwaliteit, veiligheid en zorg voor het milieu. Je kunt wel stellen dat we pioniers zijn,” vertelt Jan Schouten. "We geloven in een duurzame toekomst voor de transportindustrie. En onze trucks, services en activiteiten blijven hierin de weg leiden.”
Vraag je programmamanager terugsluis vrachtwagenheffing van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) Jochem Sprenger naar de Aanschafsubsidieregeling Zero-Emissie Trucks (AanZET) en aanverwante subsidieregelingen, dan krijg je alle gewenste informatie én maak je direct kennis met de bevlogenheid van deze expert.
Gedeeld gebruik van laadinfrastructuur biedt oplossingen voor de stijgende laadvraag van bedrijven en het overbelaste elektriciteitsnet. Maar hoe regel je dit juridisch?
Ongeveer een kwart van de uitstoot van het wegtransport in de Europese Unie is afkomstig van zware bedrijfsvoertuigen. De transitie naar elektrisch vrachtvervoer moet dan ook versneld worden.
Een goede zakenrelatie van me roept het al een tijdje hardop: “Alles wat je over dieselvrachtwagens weet, is nu ineens waardeloos!” Nu is dat natuurlijk een beetje gechargeerd, maar er zit wel degelijk een kern van waarheid in.
Voor het voorspellen van de energietransitie wordt er vaak nog gewerkt met statische top-down modellen. Mede daardoor zijn de voorspellingen over hoe snel het gaat met elektrische mobiliteit en duurzame energie vaak veel te conservatief.
De langverwachte nieuwe Europese verordening voor de uitrol van infrastructuur voor alternatieve brandstoffen is vastgesteld. De Alternative Fuels Infrastructure Regulation (AFIR) is op 3 oktober 2023 ingegaan en geldt ook direct voor Nederland.
Fudura helpt ondernemers met slimme energie-infrastructuren problemen als netcongestie voor te blijven. En enthousiasmeerde vorige maand haar complete netwerk voor een bezoek aan de vakbeurzen van de Nationale Energie Week. Het leverde hen de Netward Award op.
Vijf jaar geleden begon mijn reis in de elektrische vrachtwagens. Ik was accountmanager van DAF in Twente. Een bedrijf in Oldenzaal vroeg mij of ik wellicht ook een waterstofvrachtwagen kon leveren. Mijn antwoord was volmondig: “Ja! Dat kan.”
Jaarlijks stellen TNO en het PBL een lijst op met generieke emissiefactoren voor wegverkeer in Nederland. Deze emissiefactoren geven aan hoeveel milieuschadelijke stoffen gemiddeld worden uitgestoten per gereden kilometer voor een gemiddelde verkeerssituatie. De lijst omvat zowel de huidige emissiefactoren als voorspellingen voor toekomstige jaren.