Met Marijn Roks van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat
Voor vrijwel alle vervoersbedrijven is de overstap naar elektrische vrachtwagens en de realisatie van de daarbij horende laadinfrastructuur relatief nieuw.
“Logistiek draait om ketenperspectief. Onze vereniging helpt opdrachtverstrekkers graag om hun rol goed in te vullen en neemt ze mee in de mogelijkheden.”
Met Dirk-Jan van Schaik van Millenaar & Van Schaik
“Ik ben ervan overtuigd dat zowel elektrisch als waterstoftransport over een jaar of vijf domineren. Op dit moment is het vooral nog pionieren, maar het ideaalplaatje komt elke dag dichterbij.”
Met Anne-Marie Nelck van Transport en Logistiek Nederland
Vanaf 1 januari 2025 mogen in 28 Nederlandse gemeenten bestel- en vrachtauto’s daarin niet meer worden aangedreven door een dieselmotor. Voor sommige voertuigen geldt er tot 2030 een overgangsregeling.
Er rijden meer dan 373.000 volledig elektrische personenauto’s waarvoor in Nederland 50.000 openbare laadpalen beschikbaar zijn. Ook qua vrachtwagens neemt elektrische mobiliteit in hoog tempo toe. Laden is echter een aandachtspunt.
De vraag naar mobiliteit neemt wereldwijd enorm toe en tegelijkertijd willen en moeten we schoner, veiliger en efficiënter dan ooit tevoren van A naar B. “Aan slimme ideeën is binnen de sector geen gebrek, maar het vermogen om samen innovaties soepel en snel naar de weg te krijgen wordt onvoldoende benut.”
Driekwart van de Nederlandse bedrijven is van plan om binnen drie jaar volledig over te stappen op elektrische voertuigen. Dat blijkt uit een internationaal onderzoek van Vattenfall.
Stel, het zou elke dag een beetje diesel regenen. Zou jij dat zo in het riool laten wegspoelen? Of zou je er alles aan doen om zoveel mogelijk van die diesel op te vangen en die te gebruiken in je vrachtwagens?
In deze maandelijkse rubriek vertellen specialisten uit de branche over de cruciale rol van elektrotechniek in de enorme uitdaging waar we als Nederland voor staan.